De praktijk | Klachtenregeling


Wij doen ons best om zorgvuldig te werken en een hoge kwaliteit van zorg te bieden. Toch kan het voorkomen dat u (patiënt, mantelzorger, collega-zorgverlener) niet tevreden bent over onze werkwijze of over de contacten binnen Zorggroep DOH. Of misschien wilt u ons wijzen op een punt ter verbetering. Wij ontvangen graag signalen om van te leren en de kwaliteit van onze zorgverlening te verhogen. Samen met u zoeken we dan naar een verbetering of oplossing. 

Hoe meldt u een klacht of verbeterpunt bij Zorggroep DOH?

U kunt telefonisch, schriftelijk of via de mail contact opnemen met  Mw. P. Crooijmans
Telefoonnummer: 040-2310780  (maandag t/m vrijdag 9.00-17.00 uur)
  • Bezoekadres: Zorggroep DOH, Tilburgseweg-West 100  5652 NP Eindhoven
  • Postadres: Postbus 7140, 5605 JC Eindhoven, t.a.v. Mw P. Crooijmans 
  • E-mail: directiesecretariaat@zorggroepdoh.nl, t.a.v. Mw P. Crooijmans


Hoe werkt de klachtenregeling van Zorggroep DOH?

  • De manier waarop uw klacht wordt afgehandeld, hangt af van de inhoud van uw klacht en uw bedoeling. De klachtenprocedure van Zorggroep DOH verloopt als volgt:
  • De ontvangst van uw telefonische melding, brief, e-mail of online formulier wordt binnen 10 werkdagen schriftelijk of mondeling aan u bevestigd.
  • Uw klacht wordt daarna door Mw. J. Sjoerdsma binnen 1 maand met u besproken.
  • Wanneer de klacht gaat over een zorgverlener(s) die u heeft behandeld, of met wie u als collega-zorgverlener te maken heeft gehad, neemt Zorggroep DOH contact op met deze persoon, indien u dat wenst.
  • Zorggroep DOH hanteert een termijn van 6 weken om tot een besluit te komen. Als het nodig is kan deze termijn eenmalig met 4 weken worden verlengd, u wordt hier dan over geïnformeerd.
  • Indien u dat wenst, vindt een bemiddelingsgesprek plaats.


Advies en bijstand door de afdeling Informatie- en Klachtenopvang Gezondheidszorg (IKG)

Misschien vindt u het moeilijk de klacht bespreekbaar te maken en weet u niet goed hoe u dit moet aanpakken. De afdeling Informatie- en klachtenopvang Gezondheidszorg (IKG) kan u informatie geven over uw rechten en plichten en u hierin verder adviseren. Zij kunnen bovendien helpen met het schrijven van een brief, of door mee te gaan naar een gesprek met een huisarts. Het IKG werkt onafhankelijk van hulpverleners en instellingen in de gezondheidszorg en is onderdeel van Zorgbelang. In Zuid-Nederland zijn meerdere IKG's. Alle IKG's zijn telefonisch te bereiken via 0900 2437070 (0,10 cent per minuut) of via de website van Zorgbelang Nederland.


Indienen van de klacht bij de Stichting Klachten & Geschillen Eerstelijnszorg

Het kan zijn dat bovengenoemde mogelijkheden niet tot een oplossing hebben geleid of in uw situatie niet van toepassing zijn. In dat geval kunt u uw klacht schriftelijk indienen bij de Stichting Klachten & Geschillen Eerstelijnszorg (www.skge.nl). Na ontvangst van uw klacht neemt een klachtenfunctionaris contact met u op over de te volgen procedure.

Hoe werkt de klachtenfunctionaris? 

Wanneer de klachtenfunctionaris uw klacht ontvangt, worden u en de betrokken zorgverlener geïnformeerd over de te volgen procedure. Om uw klacht goed te kunnen beoordelen, wordt alle informatie die nodig is verzameld. Ook kan de klachtenfunctionaris u en de zorgverlener en/of de zorggroep de gelegenheid geven de klacht toe te lichten en erop te reageren. Uiteindelijk volgt er een uitspraak die zegt of de klacht al dan niet gegrond (terecht) is en eventueel welke maatregelen worden ingezet . Omdat de klachtenfunctionaris geen bindende uitspraken doet, zijn de zorgverleners en de zorggroep formeel niet verplicht om de uitspraak op te volgen. De praktijk wijst echter uit dat zij meestal serieus rekening houden met de adviezen en aanbevelingen van de klachtencommissie.


Bent u het niet eens met de afhandeling van uw klacht?

U kunt het oordeel dan neerleggen bij de geschillencommissie van de Stichting Klachten & Geschillen Eerstelijnszorg. De geschillencommissie zet in eerste instantie in op bemiddeling. mocht dat niet lukken dan kan de commissie een juridisch bindende uitspraak doen.

In bijgaand overzicht kunt u zien welke mogelijke stappen u kunt doorlopen. U bepaalt zelf van welke klachtenmogelijkheden u gebruikt wilt maken.

Download de procedure 
Nieuws en mededelingen
Zorggroep DOH en SGE vormen sinds 1 januari 2023 één nieuwe organisatie: Stroomz
Zorggroep DOH en SGE vormen sinds 1 januari 2023 één nieuwe organisatie: Stroomz
Geplaatst: 27 januari 2023
De huisartsenorganisatie DOH en de multidisciplinaire eerstelijnsorganisatie SGE bundelen al geruime tijd de krachten. Daarom zetten DOH en SGE de stap naar één nieuwe organisatie: Stroomz, zorgmakers in beweging

Lees meer
Zet u ook een stap naar gezonder leven?
Zet u ook een stap naar gezonder leven?
Geplaatst: 27 januari 2023
We willen allemaal plezierig en gelukkig ouder worden. Een gezond leven helpt daarbij. Voor iedereen betekent een gezond en prettig leven wat anders.

Lees meer
Vitamine D niet meer vergoed vanaf 1 januari.
Vitamine D niet meer vergoed vanaf 1 januari.
Geplaatst: 23 december 2022
Gebruikt u momenteel een medicijn dat vitamine D3 bevat? Dan bent u waarschijnlijk gewend dat deze medicijnen vanuit uw zorgverzekering worden vergoed. Met ingang van 1 januari 2023 verandert dat. Vanaf dat moment worden alle vitamine D3 en/of vitamine D3-bevattende producten (ook bekend onder de naam Colecalciferol of Cholecalciferol) niet meer vergoed. Dit is een besluit van de Rijksoverheid. De kosten van de vitamine D zullen in vrijwel alle gevallen tussen de €3,00 en €6,00 per maand liggen en het is voor uw gezondheid van groot belang dat u dit blijft innemen met name in het najaar en de winter.

Lees meer